четверг, 10 ноября 2011 г.

Розбився Як-42, на борту которого находились хоккеисты "Локомотива"

Через тиждень після того, як Міждержавний авіаційний комітет оприлюднив результати розслідування катастрофи Як-42 з хокеїстами ярославського "Локомотива" на борту, "Комсомольская правда" опублікувала розшифровку переговорів пілотів. Саме на них, 44-річного командира повітряного судна Андрія Соломенцева і 49-річного другого пілота Ігоря Жевелова, МАК поклав всю відповідальність за аварію літака. Один з них, за версією фахівців, при зльоті натиснув на гальмо.
11:43:27 (час московський). Початок запису. Перед вильотом у пілотів було відмінний настрій. Вони жартували, перемовлялися і зовсім нікуди не поспішали. Командир повітряного судна (далі - КВС) виконував стандартні процедури.11:51:32. (Другий пілот - далі ВП): "Скільки тобі? Дев'ять?"11:51:35. КВС: "Вісімку, не знаю".11:51:36. ВП: "Вісім з половиною". (Прим. ред.: Екіпаж намагається прикинути, в яке становище поставити стабілізатор. Кут його нахилу розраховує з ваги судна, проте багаж Я-42 перед посадкою не зважили.)11:55:02. ВП: "Справа попереду вільно, дозвіл отримано". (Прим. ред.: Пілоти переконалися, що злітна смуга перед ними порожня і отримали попередній дозвіл на зліт.)11:57:06. ВП: "Так, а че, поїхали, на номіналі злетимо, так?" (Прим. ред.: Другий пілот і командир визначають, на якому режимі злітатимуть - на номінальному (в такому режимі, як правило, двигуни працюють, коли літак вже злетів і набирає крейсерську висоту польоту або використовується для зльоту, коли літак не завантажений) або на злітному (режим роботи авіаційного двигуна, що забезпечує максимальну потужність і тягове зусилля). Потім льотчики сперечаються, звідки починати зліт. Другий пілот пропонує почати розгін з далекого краю, але командир каже, що тоді їм буде складно буде розвернутися. У результаті вирішили злітати будуть з середини смуги.11:58:18. Другий пілот отримує дозвіл на зліт. Літак вирулює на злітну смугу.11:58:36. Початок руху по злітній смузі. Для розгону у них в запасі 2,5 км, хоча для розгону було достатньо і 1,2 кілометра.11:58:37. КВС: "74 ... 76 ..." (Прим. ред.: Параметри режиму двигуна. Пілоти готуються до зльоту. Вирулює сам командир.)11:58:40. Бортмеханік (далі - б / м): "74 ... 76 ... Режим".11:58:41. КВС: "Час, фари".11:58:42. Б / м: "Фари, час".11:58:42. КВС: "Екіпаж, злітаємо. Рубіж - 190". (Ред.: початок розбігу. Командир нагадує швидкість - 190 км / год. Це так звана "точка прийняття рішення". На цій швидкості повинна почати відриватися від землі передня стійка. Якщо до 190 відбудеться відмова систем або двигуна, екіпаж зобов'язаний зупинитися.)11:58:44. "Треба рубіж 200 ..." (Прим. ред.: Не вдалося встановити, хто конкретно говорить.)11:58:46. КВС: "Зліт 200". (Прим. ред.: Командир визначає злітну швидкість літака як 200 км / год. Тим часом лайнер вилітав з Ярославля, будучи завантаженим майже під зав'язку: 54 т при гранично допустимих 56 тоннах. Якби пілоти розрахували швидкість відриву передньої стійки Як-42 при такій масі, вони отримали б значення 210 км / год.)11:58:48. "Раз ... Два ..." (Прим. ред.: Не вдалося встановити, хто конкретно говорить) 11:58:53. КВС: "Три ... Чотири ... П'ять ... Номінал". (Прим. ред.: Відраховую секунди до виходу двигуна на номінальний режим.)11:58:58. БМ: "На номінальному".11:58:59. ББМ: "Швидкість зростає. Параметри в нормі. 130 ... 150 ... 170 ... 190 ..." (Прим. ред.: Бортмеханік повідомляє про зростаючу швидкості. Від початку розбігу минуло вже майже десять секунд. Набрана рубіжна швидкість 190 км / год, а це означає, що, незважаючи на прорахунки екіпажу, поки все йде нормально.)11:59:21. На записі чути шум від стуку передньої стійки шасі. Воно підстрибує. Звук наростає, літак не може відірватися від землі. Причиною, як після з'ясували фахівці МАК, стала те, що один з пілотів випадково натиснув на гальмівні педалі. Записи чорних ящиків не дають відповіді на питання, хто саме це зробив. Можливо, це був другий пілот, який, як випливає зі звіту МАК, мав знижену чутливість ніг через серйозне захворювання.Цю помилку досить часто допускають льотчики Як-42, перевчитися на новий тип з Як-40. У обох літаків існують парні педалі подвійного призначення: щоб підкоригувати напрям розганяється для зльоту машини, пілот натискає нижню частину педалей, відхиляючи так званий кермо напряму в хвості, а щоб загальмувати, тисне ногою на верхню частину по аналогії з автомобілем. Однак педалі Як-40 мають знизу спеціальні виїмки під каблук, щоб пілот міг покласти в них ноги і тримати їх там постійно, а на Як-42 їх немає. При конструюванні нової машини інженери мали на увазі, що при розгоні пілоти будуть тримати каблуки не на педалях, а на підлозі, підправляючи кермо легкими натисканнями шкарпеток. Пілоти ж вважали за краще зберегти звичну позу, коректуючи напрям п'ятами.Раніше, пише газета, ця звичка сходила льотчикам з рук, оскільки виникає уповільнення компенсувалося роботою двигунів і більш енергійним "підривом" передньої стійки шасі. Однак цього разу швидкості не вистачало.11:59:24. "Піднімайте". (Прим. ред.: Хто каже, не встановлено. Пілоти сильніше тягнуть штурвал на себе, щоб переднє шасі відірвалося від злітної смуги, проте цього не відбувається). 11:59:27. БМ: "210". (Прим. ред.: Лайнер досяг ідеальної для зльоту швидкості, але не може відірватися від землі, оскільки одночасно з набором швидкості відбувається пригальмовування основними шасі.)11:59:28. КВС: "Злітна". (Прим. ред.: До краю смуги залишається менше кілометра. Командир розуміє, що довжини розбігу не вистачить, і наказує змінити номінальний режим на злітний.)11:59:31. БМ: "220 ... 230 ..." (Прим. ред.: Зазвичай Як-42 легко злітає і на меншій швидкості. Проте до цих пір хтось із пілотів продовжує тиснути на гальмо і від злітної смуги не може відірватися навіть переднє шасі.)11:59:37. ВП: "Ми мало, напевно, стабілізатор розгорнули".11:59:41. КВС: "Злітна! Злітна!"11:59:41. Б / м: "250".11:59:42. КВС: "Злітна! Стабілізатор!" (Прим. ред.: Очевидно, члени екіпажу вже почали панікувати і не чують один одного. Обидва розуміють, що припинення зльоту призведе до пошкодження літака і зриву першого матчу на першість КХЛ, на який летів ярославський "Локомотив" в Мінськ, а це, відповідно, має на увазі штрафні санкції до "Як Сервісу" з боку керівництва команди, а слідом за цим неминучий "розбір польотів" всередині компанії.)11:59:45. Літак викочується за межі злітної смуги.11:59:47. Командир несподівано відводить штурвал від себе, ніж притискає ніс літака до землі. Ймовірно, він вирішує припинити зліт. Бортмеханік, помітивши це, переводить всі двигуни на малий газ, щоб літаку було легше зупинитися. Швидкість починає падати.11:59:47. ВП: "Шо ти робиш щось?!" (Прим. ред.: Пілоти виводять стабілізатор і рулі висоти на максимальне положення, вдвічі перевищує необхідне для зльоту. Однак зі зростанням швидкості збільшився тиск зустрічного потоку на відхилений командиром кермо висоти. Пілоти щосили починають тягнути штурвал на себе. Згодом фахівці встановили, що до штурвала потрібно було докласти зусилля не менше 65 кілограмів, відхиливши при цьому кермо висоти на 13 градусів. Щоб утримати його в такому положенні один з них в цей час уперся в гальмівні педалі, чим ще більше скинув швидкість.)11:59:48. КВС: "Злітна!"11:59:49. 2П: "На х ... ти!" (Прим. ред.: Другий пілот, побачивши, що бортмеханік скинув газ, кричить на нього. Бортмеханік тут же знову дає максимальний газ на всі три двигуни.)11:59:52. Літак відірвався від землі, проїхавши 450 м вже по грунту. Реве сигнал тривоги.11:59:54. Досягнувши висоти в шість метрів, лайнер починає падати.11:59:55. КВС: "Б. ..!!!"11:59:56. 2П: "Андрюха!"11:59:57. КВС: "Все! П. .. ц!"11:59:59. Запис обривається. Літак зачепив антену системи курсового радіомаяка, яка пошкодила крило машини. Повітряне судно почало завалюватися набік і зіткнулося із землею практично в перевернутому положенні.
Нагадаємо, катастрофа сталася 7 вересня в Ярославлі. З знаходилися на борту 37 пасажирів і восьми членів екіпажу вижили тільки двоє - бортінженер Олександр Сизов і хокеїст Олександр Галімов. Останній через кілька днів після катастрофи помер у лікарні.
У МАК заявили, що фахівці провели всі необхідні дії, спрямовані на розслідування причин катастрофи. Зокрема, були закінчені обробка та аналіз стану двигунів, бортових систем і устаткування літака, дій екіпажу, ідентифікація голосів членів екіпажу. Крім того, фахівцями МАК виконано математичне моделювання аварійного польоту, а також проведено льотний експеримент за участю досвідчених льотчиків-випробувачів.
Тим часом родичі загиблих пілотів не згодні з версією МАК, про те, що в катастрофі винні Андрій Соломенцев та Ігор Жевело, і мають намір ініціювати нове розслідування. Вони вважають, що звинуватити екіпаж і закрити справу - простий і зручний шлях, який в більшості випадків вибирають фахівці МАК. За статистикою, людський фактор - причина 90% авіакатастроф, що сталися в Росії. Випадок з Як-42 в цьому сенсі класичний.

Комментариев нет:

Отправить комментарий